Thursday, February 19, 2009

Rahsia Pengurusan Wang Yang Berkesan

Pernahkah anda membaca buku The Richest Man In Babylon? Buku ini adalah antara buku yang terlaris didunia sejak berpuluh tahun yang lalu. Ia adalah buku pengurusan wang sepanjang zaman. Pengajaran dalam buku ini adalah sangat penting dan disampaikan secara berkesan sekali. Tidak hairanlah buku ini telah membantu ribuan manusia diseluruh dunia berdekad-dekad lamanya menjadi orang yang berjaya dalam urusan kewangan. Ramai jutawan telah lahir daripada ilmu yang diajar dalam buku ini.

Setiap orang mempunyai wang pendapatan bulanan daripada gaji atau keuntungan perniagaan atau pencen atau biasiswa dan sebagainya. Tetapi tidak ramai yang tahu menguruskan wang tersebut, ianya mudah dengan konsep 1 2 7.

Ini rahsianya :

10% dari pendapatan anda mestilah anda asingkan, simpan atau laburkan (simpanan tetap, ASB, etc)

20% dari pendapatan anda digunakan untuk bayar hutang. Jangan lebih dari 20% dari pendapatan anda, walaupun hutang berjuta ringgit (Kredit Kad, Buku 555 hehehe)

70% dari pendapatan anda digunakan untuk membiayai semua perbelanjaan kehidupan anda (Belanja Harian, Dapur, Motor @ Kereta dll)

Amat ringkas bukan? tetapi melakukannya memang payah! so macam? tepuk dada tanya selera?

Jika gaji kita RM1000 10% sudah cukup untuk kita buat simpanan atau melaburkannya, dan jika kita tak punya hutang kita boleh simpan atau laburkan 30% daripada gaji kita, cuba bayangkan simpanan atau pelaburan anda dalam setahun? 5 tahun? 10 tahun? kira ar sendiri!

Akan sentiasa ada dari kalangan keluarga atau kawan-kawan yang menghadapi masalah kewangan dan mereka akan menghubungi anda atau mungkin berlaku pada anda sendiri untuk meminjam wang dengan memberi janji akan bayar balik dalam beberapa minggu atau bulan. Orang yang bermasalah kewangan adalah orang yang tidak tahu menguruskan wang. Selagi dia tidak mempelajari cara pengurusan wang yang betul selagi itulah dia akan terus bermasalah. Meminjamkan wang kepada mereka tidak akan menyelesaikan masalah kewangan mereka. Mereka akan meminjam lagi kepada anda apabila wang yang anda berikan telah habis mereka gunakan. Masalah kewangan mereka akan memberi masalah kepada kewangan anda, dan jika anda tidak berhati-hati masalah kewangan mereka akan berpindah kepada anda. Cara membantu ahli keluarga atau kawan anda ialah dengan tidak meminjamkan wang anda kepada mereka! Mereka perlu kurangkan hutang, kurangkan perbelanjaan dan tambahkan pendapatan. Bantu lah mereka dengan memberi idea bagaimana mereka boleh mengurangkan perbelanjaan dan menambahkan pendapatan. Jika anda tidak mempunyai idea, carilah kawan-kawan yang mampu memberi idea yang baik. Buka kan mata mereka untuk melihat peluang-peluang menambahkan pendapatan dan mengurangkan perbelanjaan bulanan mereka. Cara ini mereka akan dapat menghormati diri mereka dan dihormati oleh orang lain.

Mulakan dari sekarang! Selagi anda masih hidup anda belum terlambat!

Petikan dari laman Pengurusan Wang Yang Berkesan KML Center; The Richest Man In Babylon.

No comments: