Wednesday, March 25, 2009

Tutorial HTML

HTML bermaksud "HyperText Mark-up Language" nak tahu dalam bahasa melayu carik sendiri :P, kat sini aku nak terangkan kod asas html yang selalu digunakan dalam blogger. Kod² HTML ni boleh digunakan untuk highlight, amaran, mencantikan dll dalam posting atau gadget.

Nak guna kod HTML ni musti ada kata pembukak dan kata penutup seperti < > (kod pembuka) dan < / > kod penutup. So jangan lupa kod penutup bila dah guna, kalau tidak... try laa buat dan tengok sendiri :P

berikut adalah contoh² code HTML dalam tutorial yang aku nak share kat korang :-

BLINK
TESTING
blink! blink! :P kelip! kelip!


MARQUEE
TESTING
Code asas marquee.



TESTING
code marquee dengan arah "direction" anda boleh pilih samada dari kiri, kanan, atas, atau bawah untuk permulaan pergerakan dan "scrollamount" untuk kelajuan.



TESTINGTESTING
Pergerakan dua arah bertentangan dalam masa yang sama dengan membahagikan keleberan "width" kepada 50% dan arah "direction" kiri dan kanan.


TESTING
"Onmouseout" dan "onmouseover" untuk memberhentikan pergerakan menggunakan mouse, sentuh arrow mouse anda untuk berhentikan pergerakan marquee.



TESTING



Center ditambah untuk meletakan TESTING di tengah² dan scrollamaount berfungsi sebagai kelajuan turun naik.

OK html setakat ni jer kalau ada apa² persoalan bolehlah tinggalkan komen di entry ini :)

Penambahan
Kalau nak tukar text kepada gambar pun boleh cuma gantikan TESTING kepada


Contoh :



OK html setakat ni jer kalau ada apa² persoalan bolehlah tinggalkan komen di entry ini :)

4 comments:

lud said...

salam abg ady,

mungkin x kenai saya..

tapi saya nak mintak tolong abg leh x??

mcm mane lak kalu nak letak widget kat right-bottom corner nyer HTML..

leh saya dapat asas base dia x..

insyallah...

Ady Syam said...

wowowow!!! salam Him... errr aku tak seberapa paham soalan ko ni add aku kat YM adysyam2001@yahoo.com Insyallah aku tulun..

widget sebelah kanan bottom corner hurmm... yang macam adiwidget tu kah?

http://adiwidget.blogspot.com

apa² hal aku try usahakan :)

lud said...

a`ah yg mcm adiwidget tuh...

lebey kurang mcm save palestine kat blog saya tuh..

ok nnt saya add...
insyallah...

Syazwi Aljabri said...

Salam,
Saya nak tanya la macam mana nak masukkan code HTML dalam box macam saudara buat? saya dan try buat tapi tak berjaya, bila nak test code daripada box, code tu jadi rosak la... harap boleh tolong ye..email kan kat sd.simmie@gmail.com terima kasih