Wednesday, March 25, 2009

Tutorial NUFFNANG

Apa Itu NUFFNANG? nak tahu bukak laa http://www.nuffang.com.my ngeee... :P Ok aku cuba terangkan serba sedikit apa yang aku tahu mengenai NUFFNANG ni. NUFFNANG adalah syarikat pengiklanan berbayar dalam web, syarikat NUFFNANG ni banyak mengiklankan produk² antarabangsa daripada syarikat gergasi Citibank, Honda, Walls, AirAsia, Nokia, Nike, Nescafe, Twisties dan lain-lain. Oleh Itu NUFFNANG menganjurkan kepada blogger untuk ikut serta mengiklankan produk² pengiklanan mereka, kepada para blogger yang berminat nak buat side income atau pun saja² sebab nak amek poll dia yang menarik bolehlah register NUFFNANG ni kat http://www.nuffnang.com.my/blogger-registration.

Bila dah register, kat sini aku terangkan cara-cara masukan iklan nuffnang ke dalam blog korang.

Terdapat 2 bahagian nak masukkan iklan NUFFNANG ke dalam blog korang
1. Daftar (Register Nuffnang)
2. Copy & Paste Code Kedalam Blog

Bahagian 1 : Daftar (Register Nuffnang)

Bila dah daftar korang akan nampak website seperti di bawah ni, klik gambar kalau nak lebih besar. Eh dah 30 hengget NUFFNANGku :P
Langkah Pertama
masukkan nama dan blog url korang dulu, seperti gambar kat bawah ni dan klik! "Click here for more menu items"

Langkah Kedua
Kemudian Klik "BLOG MANAGER" untuk memasukkan nama dan blog url korang

Langkah Ketiga
Kat "BLOG MANAGER" scroll ke bawah sekali dan masukkan nama dan blog url korang dan klik button Add New Blog seperti di bawah ini.

Bila dah Add korang kena buat survay. bila survay dan settle? Tahniah pada diri korang kerana telah menjadi keluarga NUFFNANG, bahagian 1 dah settle ok kita masuk bahagian 2 pulak, macam mana masukkan iklan nuffnang ke dalam blog korang.

Bahagian 2 : Copy & Paste Code Kedalam Blog

Sebelum memulakan acara copy & paste, anda dinasihatkan supaya tick "Expand Widget Templates" dan melakukan "Ctrl + F" untuk memudahkan copy & paste

Langkah Pertama
Mula² pegi "ADD AD" dan scroll kebawah anda akan nampak code² yang perlu di copy paste ke dalam blog korang

Langkah Kedua
"To put on header" code ini untuk iklan pada bahagian atas header di dalam blog, korang kena copy code tersebut dan paste kedalam Dashboard > Layout > Edit HTML seperti dibawah
Tulisan merah adalah code yang di copy & paste, untuk mencarik kedudukan ini anda dinasihati menggunakan "Ctrl + F" "Find" @ Memudahkan mencari kedudukan sebelum copy & paste.

Langkah Ketiga
"To put on side bar" ini code paling kacang ngee :P... Add a Gadget > HTML/Javascript kemudian paste jer nak gambar rajah jugak ker? code ni untuk iklan bahagian tepi blog.

Langkah Keempat
"To put on between contents" code ni mencabar sikit, korang takkan jumpa code ni kalau korang tak tanda pada "Expand Widget Templates" seperti kat bawah ni, fungsi code ni adalah iklan antara posting korang.. so setiap kali korang buat posting baru, kat bawah post tersebut akan keluar iklan ni.
Kemudian cari code seperti dibawah ni pulak dan paste code seperti tulisan merah
Langkah KeLapan Belas
18 Tue!!! ader lagik ker? ini nasihat aku, korang kena buat semua copy paste tu betul² supaya iklan² tersebut boleh berfungsi dengan baik, 3 jenis iklan tersebut mustilah di pasang dengan betul dan kalau korang pasang 1 atau 2 jer bermaksud lambat laa ke"masyuk"kan yang korang terima. Iklan² terpampang secara rawak, so kadang² muncul kadang² tak, so kalau tak keluar paham² jer laaa. Untuk beginner korang dapat keahlian biasa (non ekslusif) tapi bila korang buat betul² dan TIDAK meletakkan mana² advertise yang lain anda berpeluang menjadi membership Glitterati yang mana kadar ke"masyuk"kan korang menjadi tinggi bila ramai pengunjung dan ramai yang klik! klik!.

Ok habis... Enjoy!!! kalau ada apa² kemusykilan sila kontek aku :D...

23 comments:

Cikpid said...

kalo ade org klik kat iklan tu baru kite leh dpt sen ke??kalo xde org klik..mean nan ado sen ke??tulun jwb..

Ady Syam said...

salam cikpid... nuffnang akan bayar kepada blogger mengikut klik dan kunjungan pelawat ke blog, nuffnang akan bayar kepada blogger bergantung pada CPC (Cost Per Click) yang mana untuk ahli exclusive akan mendapat RM0.25sen untuk per click dan RM0.15 untuk non-exclusive. kalo xde orang click pun still akan dapat tapi akan di kira dalam CPM (Cost Per Mille) yang ni dia ikut traffic, tapi yang CPM tak pasti pulak, kena rujuk kat http://www.nuffnang.com.my/exclusive-program sorry my english noob :P

P3tani is my nama said...

manage 6belog?

banyak nyer..btw 30hinggit 2 kumpul berapa lama erk.
:)

Pozi ABB said...

ntah la pak tani...daus kumpul singgit tiga ari! tapi bukan nufni la, nuflain kot...huhuu
lihat http://daus.via.my

Full With Joy said...

abg ady,
cmne nk bg traffic blog kite meningkat??
saya dah try mcm2 dah.
tp sume xmenjadi..
tolooongggg...

FEEDBACK REALLY NEEDED: ajien_starian@yahoo.com..
*TQ*

Blogger said...

banayk aku nak tanya ni..tapi aku tangguh dulu. dah bookmark blog ni..abes exam kng aku dtg balik :P

kembara™ said...

salam..
terima kasih banyak atas infonya..sekarang saya sudah register nuffnang..tq very much ye
gud luck
wslm...

Sri said...

eloh? dah cane..nak dekat sbulan register nuffnang ni..singgit pon tak penah dpt ni... kene brape klik baru duit masuk ye?

MiSTa NaIm said...
This comment has been removed by the author.
MiSTa NaIm said...

abg adi sy nak minta kebenran nak ambik isi posting ne sket n nak wat tutorial pasai nuffnang..bnyak rakan2 sy dok nak tnya psai nuffnang ne so sy x pndai nak terang..

saya igt dengan guna artikel ne lebih senang sy nak tnjuk kat depa smua apa fungsi nuffnang dan cmna nak wat duit..niat sy ikhlas je..nak bntu sesma kita..smoga abg dimurahkan rezeki..AMIN...

MiSTa NaIm said...

kalo abg bagi shout balik kat blog sy ek.. www.mrnaim.co.cc

lalink7 said...

ady,
about langkah ke2 dan langkah ke 4 tue kan...

red words paste bawah code or paste atas code?

plz..help me...
blog saye da bengong..help2..haha

lalink7 said...

ady :
Error matching blog to blogger entry. If you are the owner of this blog please check that there is no typo in your blog address and that you have pasted the code from the Add Ads page correctly <--- maksud ape heh? budak blur baru nak blajo..
hukhukhuk..

Ady Syam said...

salah code yang lalink7 paste tu... tempat dah betul just coding nuffnang tu salah... pastikan code put on header letak bahagian header, between content letak bahagian antara posting... semoga berjaya :)

lalink7 said...

thanks ady syam :
you memang terbaekkkkkkkkkkkkk..~
hehe..

Eyna's said...

Sy pun kena msalah yg sama mcm "lalink7"...tak tau dah nak buat guana...help me please....

Ady Syam said...

huhuhu.. kena teliti code yang nuffnang berikan tu kemudian di paste pada tempat yang betul. cuba lagik ek :) semoga berjaya

Unknown said...

salam..sy dah wat ad nuffnang ni tapi iklan dia mmg kejap kuar, kejap tak kuar ye?normal ke tuh?

~ieDa~ said...

Assalamu'alaikum..Ady..boleh bantu saya x Ady?Saya berdepan mslh yg sama dgn mslh yg Lalink7 & Ieyna alami..Saya rs ada ramai lagi yg alami masalah yg sama..Saya dh copy & paste code nuffnang & letak di tempat yg sepatutnya berdasarkan tutorial yg diberi nuffnang & juga tutorial drp Ady tp masih nuffnang ads saya masih gagal berfungsi dgn baik sebaliknya hanya memaparkan amaran error matching typo tersebut..Saya amat berharap Ady dpt membantu saya..Terima Kasih,Ady..

Juju said...

salam, saya ada masalah lah, saya tak jumpa coding untuk letak nuffnang between content tu, puas dah tgk line by line..tp tak jumpa..

mgkn jgk sy tak pandai tgk coding tu, boleh bantu tak? kalau boleh saya nak email coding html saya tu, sbb sy tak tau mn nak include

innueclanz@gmail.com

TQ

Mie said...

Yeee... alhamdulillah dah dapat masuk kat blog aku. Tige2 iklan nufnang dapat masuk. Timakasih Cik Ady ya.
Aku wat 2 blog takat ni, 2 blog tu aku dapat iklankan nufnang. Sapa rajin tulun jenguklah n klik kat blog tu. Kalau dapat duit nanti leh belanja minum. Thanks Cik Ady

♥ Cik Puan Pinky ♥ said...

asl sy nye nuffnang x boleh2 pun???

tlg......~~~~ (T_T)

FatinCokelat ♥ said...

xjdi lh , bule tlg wt kn tak ? -.-